Táplálkozás

Táplálkozás

Táplálkozás

A helyes táplálkozás az egészséges életmód alapja. Ha összevetjük a mozgást és táplálkozást, akkor 20%-80% arányban az utóbbi nyer.  Edzhetünk heti x órát, de nem lesz eredménye, ha mellette zsírosan, cukrosan étkezünk.

Először is el kell felejteni azokat a tévhiteket, amiket sok helyen, lehet hallani, mint például az a sok divatos és egyben káros diéta (a szénhidrát szegény diétáról még lesz szó).

Vagy az, hogy este 6,7,8 óra után már nem lehet enni.(Lefekvés előtt kb. másfél órával még lehet enni).

Még ilyen az is, hogy a testépítők ehetnek mindent, csak sok legyen és majd a zsírt átalakítják izommá.(Az izom az fehérje, a zsír pedig csak zsír, abból  nem lesz izom).

De a kedvencem az, amikor úgy vásárolnak az emberek, hogy a csomagolást nézik és a kalória mennyiségét keresik, miközben azt gondolják minél kevesebb, annál jobb! Ez részben igaz pl:. fogyásnál , de a megfelelő mennyiséget be kell vinni a szervezetbe így is, úgy is. Hogy mennyi ez a mennyiség az a céljainktól függ. (A kalória az energia mértékegysége vagy másképpen 1 kcal az az energia mennyiség, amivel 1 liter vizet 1 Celsius fokkal fel lehet melegíteni)

Visszatérve ezek HIBÁS, TÉVES, NEGATÍV elképzelések! Én úgy állítom össze a klienseim étrendjét, hogy minden étkezésben szerepeljen Szénhidrát, Fehérje és Zsír.

Igen, Zsírra is szükségünk van, itt nem a jó kis kacsa vagy a sertés zsírra kell gondolni, hanem növényi, hal olajakra, más néven a telítetlen zsírokra.(szoba hőmérsékleten folyékonyak). A zsír a test másodlagos energia forrása, amit akkor használ, ha nincs elegendő tápláléka az izmoknak.

Aztán itt a szénhidrát, ami az izmoknak biztosítja az energiát, vagyis az izom használja azt el. Azt tudjuk, hogy a felesleges szénhidrát zsírrá alakul. (Az izmok 300-400 gramm a máj 60 gramm szénhidrátot tud tárolni ha telitődik akkor zsírrá alakítja a többi szénhidrátot)

Tehát ne egyszerre vigyük be a napi szénhidrát szükségletünket, hanem sok kissebb étkezés formájában. Így egész nap lesz energiája az izomnak és nem lesz egy-egy étkezés után felesleges szénhidrát, amit zsírrá alakít a szervezetünk.

Ha viszont nem viszünk be elég szénhidrátot, akkor a másodlagos energiaforrásból fog az izom energiát magához venni, vagyis a zsírból!

Ezen alapszik a SZÉNHIDRÁTSZEGÉNY DIÉTA. Ez nagyon jó addig a szintig, amíg a zsírt bontja viszont nem fogja a szervezetünk az összes zsírt felhasználni csak azért, hogy az izmok „jól lakjanak”, hanem az izmot is lefogja bontani, azt az izmot, aminek minden  kilója naponta harminc kalóriát éget nyugalmi állapotban.

Így lehetséges, hogy az első hónapban a diétázók olyan sokat fogynak, de nem zsírból, hanem izomból és vízből.  Utána megáll a fogyás, ezért elkeserednek, és abba hagyják a diétát mondván, nem fogynak tőle eleget.  Ha ilyenkor visszatér a megszokott étkezésekhez attól biztos, hogy hízni fog, hiszen nincs elég izom ahhoz, hogy azt a plusz mennyiséget lebontsa, így zsírrá alakítja a szénhidrátot. És ha belefog egy másik diétába, akkor csak romlik a helyzet.  Sokszor kapok olyan kérdést, hogy alig eszem mégis hízok, miért van ez? Pontosan a fent leírtak miatt (nincs elegendő izom ahhoz,hogy  elégesse a kalóriákat).

Tehát mi kell ahhoz,hogy zsírt bontsunk?  Nem más, mint IZOM. Az izmot pedig Aerob mozgással  és súlyzós edzéssel lehet karbantartani. (A zsírlebontást  kalória megvonással lehet beindítani, de a mozgással lehet optimalizálni. Egyiket ne csináljuk a másik nélkül! Erről bővebben az edzés rovatban lehet olvasni). Ennyit a szénhidrátszegény diétáról.

Még a szénhidrátokról annyit, hogy minden szénhidrátnak számit, ami a földből nő ki, vagy abból készül, de ebből is van jó és rossz. A jókat összetett szénhidrátoknak nevezzük. Ilyenek a gyümölcsök, ezeket kell előnyben részesíteni. Nem mellesleg magas a rosttartalmuk, ami jót tesz az emésztésnek.

Minden, ami állati eredetű azt fehérjének nevezzük. A fehérjék az izom alkotóelemei, ezért a megfelelő mennyiség bevitele elengedhetetlen. Naponta 1-1.5 grammot kell bevinni minden testsúly kilogramm után, de lehet ennél többet is, semmi bajunk nem lesz.( Az aktivitási szinttől változhat a fehérje igény). A vegetáriánus étrend ezért egészségtelen (szerintem) mert egy fontos dolgot von meg a testtől azzal, hogy nem engedi a húsfogyasztást. Az őskor óta nem nagyon változott a testünk, így szükségünk van a húsra. Az ősember is ette, mi is együk! Erre rendezkedett be a szervezetünk.